Carver után, ebben a hányás-hasmenéses, türelem nélküli, rémálomittas, rövid időszakban levettem a polcról az egyik legvékonyabb krimit, a Maj Sjöwall és Per Wahlöö svéd írópár által 1969-ben írt Az elveszett tűzoltóautó című könyvet. Kikapcsolódásnak.
Nem csalódtam.
A skandináv krimi-írók mintha a Sjöwall-Wahlöö szerzőpáros köpönyegéből bújtak volna elő.
(E lapokon olvashattatok már a Stieg Larsson által jegyzett Millenium-trilógia 1 2 3 köteteiről, nem fogtok olvasni Jo Nesbo Vörösbegyéről (nem tett rám mélyebb benyomást, nem hittem el Harry Hole karakterét), beszereztem viszont még Arnaldur Indridason Hidegzónáját és Henning Mankell több könyvét is.)
Sjöwall-Wahlöö magukat marxistának valló írótársak voltak. Itthon csak pár könyvük jelent meg (az Európa adta ki a fekete könyvek sorozatban, 1981-ben Az elveszett tűzoltóautót, fordította Magyar Csaba; A Rakéta Regényújság pedig a Roseanna; A svéd, akinek nyoma veszett; illetve A nevető rendőr című krimiket).
A társadalombírálatuk lépten nyomon kiütközik Az elveszett tűzoltóautó lapjain. A politikusok és a rendőrség tehetetlensége, a légszennyezés, a fiatalok szabadossága gyakori betétjei a történetnek. Aprólékos megfigyelésekre épülő, és - bár a Beck-sorozat egyik kötetéről van szó, mégis - több gyilkossági nyomozó kiegyensúlyozott jelenlétével és karakterével operáló (Martin Beck, Gunvald Larsson, Evald Hammar, Sten Lennart Kollberg, Einar Rönn, Fredrik Malender) krimit kapunk, melynek gyújtópontja (szó szerint) egy külvárosi ház felrobbanása, és három ember halála.
Szelíd humorral, sötét helyszínekkel és - többnyire - magányos, emberkerülő nyomozó karakterekkel, mégis megkapó emberséggel találkozhatunk a lapokon.
Az egyik nyomozó kiváló helyszínelő, azonban a társait kerüli, kiváló módszerét alakította ki a WC-n való tartózkodásnak, amikor valaki elő akarja keríteni. A másik feleséggel és pici gyerekkel bír (a nyomozófeleségek háztartásbeliek), itt az írók nem idegenkednek a szexuális részletektől sem, azonban nem viszik túlzásba. A harmadik nyomozó egyetlen vágya, hogy hazakerüljön, és kipróbálja újonnan és méregdrágán vett pizsamáját! A főfelügyelő nyugdíjazás előtt áll, ezért személyes sértésnek vesz minden új gyilkossági ügyet. A történetben központi szerepet játszik egy kis piros gyermekjáték, az elveszett tűzoltóautó.
A nyomozást a tűzesetet követően kis idő után balesetnek minősítik és lezárják, aztán egy aprócska felfedezés új irányt szab az eseményeknek. Megindul a hajsza a központi figurának vélt Bertil Olofsson után...
Nem értem a mai skandináv krimi-divatot megragadó kiadókat, hogy miért nem állnak neki a Sjöwall-Wahlöö szerzőpáros tízkötetes Beck-sorozata kiadásának...
Magyarul megjelent még tőlük a Gyilkos a háztetőn (Albatrosz Könyvek, 1974)című krimi, aminek a filmváltozatát is vetítették annak idején a mozik.
VálaszTörlésPer Wahlöönek pedig két politikai fikcióját is olvashattuk magyarul Az acélugrás és Gyilkosság a 31. emeleten címmel, aminek filmváltozatát a Magyar Televízió is vetítette.
Amúgy a modern skandináv irodalom nagy királyság. Hogy a régebbiekről ne is beszéljünk :)
Üdv, sf sirato!
VálaszTörlésKöszönöm a kiegészítést!
Ha már modern skandináv irodalomról van szó, a Noran megjelentetett egy novellaválogatást Huszadik századi skandináv novellák címmel, még nem olvastam, de nemsokára sor kerül arra is.
A skandináv krimiknek nagy divatja van, és elég nagy a felhozatal, eddig kevésben csalódtam (és azokban sem nagyon). :-)